21 Ocak 2010 Perşembe

"Kod Adı: Kongo"



Merhaba, geçtiğimiz hafta Perşembe günü Devlet Tiyatroları'nın Harbiye Sahnesi'nde 'Kod Adı Kongo' adlı oyunu izledik İclal, Şazo, Sevde ve Hatice yengem ile. Oyun Kongo'da geçiyor. Kongo ülkesinin AB'ye üyelik sürecini, yeniden yapılanmalarını, AB kanunlarının uygulanmasını,orantılı ve orantısız gücü, polis teşkilatlarını,derin devleti,Kongo kahvesini,çayını, vs ne varsa Kongo ülkesine ait anlatıyor.

Bütün bunlar bir erkeğin , iktidar sahibi olan 3 erkeğe zorla tecavüz etmesi ve tecavüz sahnelerini videoya çekmesi; eyleminden sonra da hepsinin bıyıklarını kesmesi ile sonuçlanan bir olay kurgulanarak anlatılmış. Erkeğe tecavüz olayı, olay oluyor. Bir kadına olsa neyse, bir derece anlaşılabilir(!) ama söz konusu bir erkek, her şeyi geçin namus kadar kıymetli erkeklik simgesi bıyıklara nasıl dokunulabilir. O bir kutsal(!) İşte bu kutsala dokunan el önce AB kanunları ile çözülmeye çalışılıyor, sevecen,insancıl metodlar uygulanıyor ki olayın derinliği karşısında bu metodların hiçbirinin bir işe yaramayacağı anlaşılıyor. Konunun derinliği karşısında 'derin' ve 'özgü' metodlar ile konuşturuluyor ülke namusuna tecavüz eden suçlu. Eeeee devletin metodları ile ,koca devletin ırzına geçen suçlu başedebilir mi, sonunda çözülüyor ve itiraf ediyor tecavüz olayını ve devlete ait yapılan suçların hemen hemen hepsini kendinin yaptığını:) Sonunda bu suçluya ne olur bilinmez, bir çok fail-i meçhulün failiyken trafik kazasında mı ölür, hapishanede öldürülür mü,intihar mı eder, ne olur muamma. Oyunda atıfta bulunulan bir diğer konu ise tiyatrocuların başka adlar altında polis teşkilatını ve ülkeyi eleştirmeleri. Sanat adı altında nasıl da bir teşkilatı yıpraktıklarını , ad değişikliğinden onlara bir şey yapılamayışını oyundaki polisler de ,ben de eleştirdim ve dahi esefle kınadım:)(!) "Bizim polisimiz işini bilir"...

Oyun sonunda bildiğim bir şey var ki ; gezmeyi çok seven benim Kongo ülkesini hiç merak etmediğimdir:) Nesini merak edeyim ben hık demiş ülkemin burnundan düşmüş:) Bu kadar mı tesadüf olur yaw:) Şaka şaka benim ülkemin derini yok, şeffaf mı şeffaf:) Orantısız güç de ne ola ki. Bu oyun olmasa adını, sanını bile bilmeyecektim:) Bir yandan da iyi oldu bu oyunu izlemem hiç duymadığım sözcükleri öğrendim, dünyada neler oluyormuş da güllük gülistanlık yaşadığım Cennet vatanımda ben bunlardan bihabermişim:)

Ay oyunun vurduğu yetmemiş gibi ben de vurmayım düşene:) Devlet, babamsın!

İclal ile dakikalarca ayakta alkışladığımız bu harika oyunu ve oyuncuları yürekten tebik ediyorum. Emeği geçen herkese bin kuvvet...
Kadro :
Yazan: Mürsel Yaylalı
Yöneten: Erkan Taşdöğen
Dekor Tasarım: Ethem Özbora
Giysi Tasarım: Mihriban Oran
Işık Tasarım: Ayhan Güldağları
Yönetmen Yardımcısı: Burak Karaman
Asistan: Gülnur Badakal

Sahne Amiri: Özgür Ayaz
Kondüvit: İlknur Gülmez
Işık Kumanda: Bülent Yalçın

Rol Dağılımı:
Cengiz Baykal
Zeynep Kasapoğlu
Burak Karaman
İsmail İncekara
Kemal Topal
Halil Doğan
Seda Yıldız
Selçuk Kıpçak

Hiç yorum yok: