14 Aralık 2009 Pazartesi

"Gün olur asra bedel"


Merhaba, son okuduğum kitaptan bahsetmek istiyorum sizlere, Cengiz Aytmatov'un "Gün olur asra bedel" adlı romanından...
İsmini çok duyduğum Kırgız yazarın ilk kez bir kitabını okudum. Her zamanki gibi iş yerimde koli halinde olan kitaplarıma göz atamadığımdan, Salih'in evdeki kitaplarından biriydi bu kitap. Sırf yine ve yeni kazandığım okuma alışkanlığımı kaybetmemek için ne bulursam okuyordum ki, bilinçli bir tercih olmamasına rağmen çok çok memnun kaldım bu kitaptan. Her şeyden önce uzun zamandır roman okumuyordum. Romanın edebiyatta çok büyük bir yeri olduğunu hatırlattı bu kaliteli yapıt bana. 'Okuduğum kitaplar arasında mutlaka roman da bulunmalı' hatırlatmasını yaptı. Yazarın hayal gücü, yazım tekniği, ayrıntıyı sıkmadan anlatışı beni büyüledi doğrusu. Kitabı okurken anladım ki çok iyi bir yazarın yapıtını okuyorum.Kitabın ismi zaten şiir gibiydi . Gün olur asra bedel, bir günde yaşananları; yaşarken dünü, bugünü ve yarını hatırlayışı ile birbirinden kopmadan harika geçişler yaparak asla sıkılmadan okutturuyordu kendini. Esere ilk başladığımda "bu olaydan ne çıkar ki" derken, yazarın hayal gücüne hayran kaldım okumaya devam ettikçe. Tabi yaşadığım hayatın çoğu insana göre ne derece kolay olduğunu hatırlayıp şükür de ettim. Eserdeki uzay kurgusu da çok ilgi çekiciydi. Asla diğer konulardan kopmamakla birlikte aynı anda iki farklı dünyayı anlatması da çok başarılıydı. Romanda anlatılan bir efsanede bir kabile tutsak ettikleri insanları mankurt ederek ; yani geçmişini,kim olduğunu ,nereden geldiğini unutturarak esir ediyordu. Anasını, babasını ve çocuğunu unutan bu insanlar efendisinin emriyle ve ona yaranmak için öz anasını öldürmekten çekinmiyordu. Mankurt bahsi ise bizim mankurt olmamamız uyarısını taşıdığından hayli önemliydi bence. Sanırım elimdeki kitap eski bir basımdı. Çünkü netten kitap kapağını epey zor buldum:) Velhasıl okumaktan asla pişman olmadığım, bilakis zevk aldığım bu eseri tavsiye ederim.
Kitap dünyasında buluşmak ümidi ile...

Hiç yorum yok: